"Már jóval több mint hobbi, még kevesebb mint munka, de életre szóló szenvedély" - Interjú Flórával, aki a gasztronómia megszállottja
2015. augusztus 24. írta: 9046 blog

"Már jóval több mint hobbi, még kevesebb mint munka, de életre szóló szenvedély" - Interjú Flórával, aki a gasztronómia megszállottja

11975317_1014337995263496_1903232467_o.jpg

Gerzsenyi Flóra egészen egyedi ételeket készít, és folyamatosan újabb nem mindennapi ízesítésű harapnivalókon ötletel. Ugyan még tanulja a gasztronómia világát, de már határozott elképzelései vannak a jövőt illetően. Legnagyobb álma, hogy egyszer a saját üzletében, általa készített különleges finomságokkal lepje meg a kíváncsi látogatókat.

Miért választottad hivatásodnak az ételekkel való foglalkozást, mi tetszett meg benne, ami miatt nem tudtál ellenállni ennek a világnak?

Nagyon egyszerű: imádom a hasamat, szeretek jókat enni, új dolgokat megkóstolni, kísérletezni. Már egész kis gyermekkorom óta „mindenem” az evés és a finom ételek. Nyolc évesen már a hátsókertünkbe „főzőcskéztem”, volt egy kis konyhám és saját késkészletem is. A spejzből hoztam ki rendszeresen lisztet, tojásokat, prézlit, szárított fűszereket, amikből előszeretettel kotyvasztottam, édesanyám legnagyobb örömére, illetve a kertünk zöldségeit, virágait tépáztam meg rendszeresen, ehetetlen kreálmányaimhoz. Lehet, közhelyesen hangzik, de én teljesen oda voltam/vagyok Jamie Oliverért az Ő mentalitása és hozzáállása nagyon sok mindenben inspirált engem.

A Pucér szakács című tv műsorán nőttem fel úgymond és a mai napig figyelemmel késérem a munkásságát. Aztán ahogy teltek az évek beszabadultam a konyhánkba ahol napi szinten sütök-főzök. Emlékszem elsőként csokoládé szuflé, gyros-tál, durva só kéregben sült egész csirke és áfonyás amerikai palacsinta volt a repertoáromban.
florabook.jpgSosem tanultam iskolában főzni nem is vágyam rá, elvesztette volna a varázsát. Mindent magamtól és édesanyám legjobb tudása alapján sikerült elsajátítanom. Egyszerű gimnáziumot végzetem, illetve egy 2 éves okj-s képzésen tettem szert üzletvezetőire, mostanság pedig levelezőn tanulom a turizmus-vendéglátás csínnyát-bínnyát. Igaz én az üzleti részét tanulom a vendéglátásnak, de a főzés az én igazi szenvedélyem, amivel hosszútávon később is szeretnék majd komolyabban foglalkozni

Mely ország konyháit kedveled a legjobban és miért?

Nagy kedvencem az olasz konyha, amiről az emberek nagy többségének csupán csak a pizza, spagetti és a tiramisu jut eszébe, ezzel ellentétbe, ha jobban elmélyülünk, benne igazán változatos recepteket találhatunk. Rengeteg friss alapanyagot használnak, lédús paradicsom, olívaolaj (zöld arany), fokhagyma, (amik nálam nélkülözhetetlen alapanyagok), padlizsán, articsóka, millió féle sajt, gombák, az elengedhetetlen pesto és még sorolhatnám, igazi kincsek, amik nem csak finomak, de egészségesek is. Manapság nagy kultúrája van az egészséges életmódnak, amire én is hosszú ideje már tudatosan oda figyelek, a családom úgy szintén. Leginkább cukor, fehér liszt és tejmentesen étkezem/étkezünk.

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem csúszik, be olykor-olykor valami bűnös élvezet, de az kell is, én nem sanyargatom magam zabkásával és társaival, csak mert fancy, ámbár az is lehet, finom csak tudni kell elkészíteni. Olasz konyhára visszatérve a temérdek féle pasta: lasagne, raviloli, caneloni, tortellini, rizottók oly egyszerűek még is isteni finomak tudnak lenni például a spaghetti aglio e olio: spagetti, fokhagyma, chili, só, olíva olaj, parmezán, petrezselyem nem egy nagy was ist das és isteni. 11943383_1011265042237458_1491290656_n.jpg

Nagy kedvenceim a zöldségek, gyümölcsök és a fűszernövények, amiktől egyszerűen nem tudok betelni, egy csokor friss bazsalikommal vagy korianderrel teljesen le lehet venni a lábamról illetve nagy szerelem van köztem és a sárgadinnye-pármai sonka kombó között, a bruschettáról nem is beszélve, ezeknek a bomba ízeknek a házassága az égben kötettett az is biztos. Ami pedig a legnélkülözhetetlenebb számomra az, az avokádó, tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal, rengeteg pozitív élettani hatása van, például csökkenti a koleszterin szintet, haj és bőrápolásban is leismert és igazán sokoldalú alapanyag.floracikk.jpgMostanában a csodálatosan változatos ázsiai konyhával is ismerkedem, izgalmas és nem mindennapi alapanyagokkal dolgozzanak, amiket én nagyon szeretek használni. Hatalmas a kultúrájuk és minden ételnek rengeteg verzióját késztik szokások és régióktól függően. Friss fűszernövények, karakteres szószok, tartalmas levesek, tengeri herkentyűk, pirított és gőzölt finomságok kifogyhatatlan tárháza. Minden ételükből kihozzák a legtöbbet, változatos, gazdaságos és egészséges.  

Mennyire teszel különbséget sütés és főzés között, azaz melyik ágban lehet kreatívabban tevékenykedni?

11931747_1011264925570803_1358603652_n.jpgÚgy gondolom, hogy a sütés-főzést nem lehet így kategorizálni, mivel mind kettőnek meg van a maga erőssége és szépsége, egyszerűsége és bonyolultsága.  Szerintem mindkét ágazat hasonlóan sokrétű, izgalmas és lenyűgöző dolgokat lehet készíteni. Az hogy ki milyen szinten alkot, az már saját maga kreativitásától illetve tudásától függ, a határ a csillagos ég. Persze nyilván nagy oda figyelést és alázatot követel ez a szakma.

Manapság már igazán meghökkentő, és újszerű technikákkal lehet alkotni a konyhába. Különböző fizikai és kémiai folyamatoknak a konyhatechnikában történő alkalmazását jelenti a molekuláris gasztronómia mely 100%ig természetes alapanyagokra épül az ételkészítést/sütést/főzést tudományos alapokra helyezi.  Ez a téma igazán érdekel, és nagyon szívesen megkóstolok recens ételeket, de én még mindig az egyszerű, letisztul, mégis változatos konyhaművészet híve vagyok.

Honnan merítesz újabb ötleteket?

Sokat olvasok gasztroblogokat, magazinokat és könyveket, amikből informálódhatok és képben lehetek az aktuális trendekről, igyekszem figyelemmel kísérni hol és mit érdemes kipróbálni. Nagy ritkán nézek tévét, de akkor is kizárólag csak Tv Paprika mehet látástól vakulásig. Sokszor egyik napról a másikra megálmodom, mit főzzek, vagy csak benézek a hűtőbe, a spájzba és már össze is áll a fejembe egy elképzelés.

Szeretem az egyszerűen elkészíthető ételeket, amik nincsenek túlbonyolítva, amiket akár munka és suli után is van energiám megcsinálni. Próbálok költség hatékonyan is főzni, de ez természetesen nem minding jön össze, mert nem tudok ellenállni a zsebbe nyúlósabb jó minőségű alapanyagoknak, aminek valljuk, be elég széleskörű piaca van. Szerintem nincs olyan nap, amikor nem lenne, kedvem főzőcskézni legyen szó akár egy valami egyszerű tapasról vagy egy több fogásos vacsoráról. Főzők, ha rossz kedvem van, mert felvidít és elvonja a figyelmemet, főzök, ha jó kedvem van, mert még több energiát ad. Főzök a családomnak (ők a kísérleti nyulak), az anyukámnak, aki a legnagyobb kritikusom. Nagyon lelkesen megkóstol mindent, amit készítek, és őszinte véleményt mond, nem kertel sosem, kedvence a humuszom, töltött padlizsánom és a quacamolém. Ő a legjobb tanár, akitől tanulhatok, mert ő nem az a tipikus háziasszony, aki nem lát túl a rántott hús, krumplipürén.floracikk1.jpgHumuszos hamis pizza: sült céklával, paradicsomokkal, fetával, olíva bogyóval, sok mentával

Főzök a barátaimnak, akiknek egy átbulizott este után is képes vagyok nekiállni quesadillát gyártani (a baráti összejövetelek koronázatlan szakácsa vagyok). Főzök, ha egyedül vagyok és épp nincs más dolgom és főzök a páromnak is, aki valóban szakács (nem is akármilyen), de imádja a főztömet és én imádom őt meglepni a kedvenc paradicsomos tésztájával, reggelente pedig palacsintával, és ham & eggs-el. Nagy löketet ad a támogatás, amiket kapok illetve a visszajelzések, de talán ami a leginkább inspirál az, az hogy van kivel megosztani az ételeket, amiknek legtöbbször azért sikerük van. Mindig igyekszem valami egyedit alkotni.

Legmerészebb ízvilágú étel, amit valaha készítettél?

11924889_1014333041930658_1267182927_o.jpgTalán a fügés-papayás csirke volt, ami így visszagondolva elég nagy katyvasznak hangszik, de azért elfogyott. Illetve akad még itt bőven például: étcsokoládés chili con carne, gránátalmás- sütőtökös-rákos kuszkusz, avokádós csokoládétorta, mascarponés tonhalkrém gyümölcsökkel, savanyú lencseleves, céklás brownie, mangós ráksaláta, humuszos hamis pizza, rántott avokádó korianderes-lime-os majonézzel és még sorolhatnám, bár ezeket inkább különlegesebbeknek nevezném, mint merésznek. 

Gyakran készítlek olyan ételeket ahol az édes és a sós íz találkozik, szerintem verhetetlen kombináció. Nagy kedvencem reggelire az amerikai palacsinta rántottával, baconnal és az elmaradhatatlan juharsziruppal, snacknek pedig halványító zellert szoktam mogyoróvajba mártogatni ( bizarrul hangzik, de szerintem baromi jó) de a szőlő-sajt, sárgadinnye-sonka, görögdinnye-feta, eper kecskesajt kombó se utolsó. Például nagy sikere volt a sós karamellás zab shortbreademnek (klasszikus skót teasütemény, omlós tészta) és a juharszirupos bundáskenyeremnek is.
floracikk2.jpg

Sós-karamellás shortbread

Miért jó piacon vásárolni és mennyire megbízható az ott található áru?

A piacok egyik pozitívabb jellemzője hogy a hangulat felülmúlhatatlan, az árusok barátságosak, segítőkészek és közvetlenek. Első sorban azért éri meg piacra járni, mert az árak a boltokéhoz képest alacsonyabbak. A piacon kínált áruk nagy része magyar termelőtől van, kivéve például a tengeri halak vagy trópusi gyümölcsök, de mi nyilván inkább a hazai termelőket részesítjük előnyben. Az áruk közeli helyekről érkeznek, így azok a lehető legfrissebbek.    Az idényzöldségek és gyümölcsök mire a pultokra kerülnek már megértek és akár azonnal fogyaszthatóak, bát lehet, hogy nem olyan tökéletesek és nagyok, mint a szupermarketek kínálatai, de sokkal ízesebbek és egészségesebbek, mint az agyon génkezelt társaik.

floracikk3.jpg

Én személy szerint a kispesti és a lőrinci piacnak vagyok nagy rajongója, édesanyámmal gyakran járunk ide (pár hetente), Ő a legtöbb árust ismeri (évek meg a rutin), és már előre köszönnek nekünk, minidig megtaláljuk, akiket keresünk és közel is van hozzánk. Ő már nagyon gyakorlott ebben, menteirányosan haladunk, mert tudja hol kapni a legszebb húsokat, savanyúságokat, sajtokat és így tovább. Amióta bent lakom a városba a lehel piacot, a Szimpla Kertben a termelői piacot és a vásárcsarnokot szoktam előszeretettel látogatni, amikor van időm, itt jóval nagyobb a választék, igaz árban kicsit erősebb, a külvároshoz képest, de még így is megéri, másrészről pedig imádom ezeknek a helyeknek az atmoszféráját, és hogy bátran lehet válogatni az árusok tengernyi kínálata közül.

Egyszóval neked a gasztronómia...?

…már jóval több mint hobbi, még kevesebb mint munka, de életre szóló szenvedély.

Mikor mondanád azt, hogy elértél mindent, amit az ételek világában szerettél volna?

Ha majd a saját kis üzletemben oszthatom meg az emberekkel a saját készítésű finomságaimat és elismertebb körökből is kaphatok visszajelzéseket.

11960314_1014333065263989_1160660630_o.jpgMascarponés tonhalkrém gyümölcsökkel

floracikk4.jpg

Képek: Gerzsenyi Flóra

A bejegyzés trackback címe:

https://9046.blog.hu/api/trackback/id/tr157731048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása