Nyárzáró grill party - avagy az első receptes gasztro posztom
2015. szeptember 16. írta: Gerzsenyi Flóra

Nyárzáró grill party - avagy az első receptes gasztro posztom

 8338cfbb7f671f546ffdbd7a65d49723.jpg

Igaz vége a nyárnak, de még egy utolsó grillezés, azért belefért!

Először is szeretném megköszönni mindeninek, akik elolvasták az első bejegyzésemet, illetve a sok támogatást. A bejegyzés megjelenése óta eltelt két hét és számomra felfoghatatlan módon több mint 1000 ember elolvasta/megnézte. Rengeteg pozitív visszajelzést kaptam. Hatalmas öröm volt számomra és igazán megdobta az önbizalmamat a blog írással kapcsolatban szóval azt hiszem, jó helyen vagyok itt! Másodszor pedig bocsássatok, meg hogy csak most jelentkezem, sajnos gyakran szenvedek idő szűkében, de igyekszem minél produktívabb lenni a közeljövőben.

Nem is akarom szaporítani a szót, így is sokat jár a szám, kezem. Az első igazi receptes posztomba, egy úgymond nyárbúcsúzató kerti grill party éléménybeszámolójával készültem nektek. Mióta az eszemet tudom nálunk mindig is nagy szerepe volt az ételnek, hatalmas családi dínom-dánomok, vendégsereg, kaja-pia kifulladásig, zene-tánc, ami kifér a csövön. Mostanra már csak szűk családi összejövetelek maradtak, de ami az asztalra kerül még a mai napig is említésre méltó, ami leginkább az édesanyám érdeme, illetve az utóbbi években már részben az enyém is. Gyakran együtt is főzünk, ő az én "mesterem", az ő főztjénél nincs jobb, bármit is készít, nem tud hibázni, minden elfogultság nélkül (de róla majd egy másik alkalommal többet is mesélek). Most is sokat segített, hogy minden flottul menjen, de a receptek a sajátjaim, ahogy  a munka nagy része is az enyém volt.

893c52dc3d79676da0bad0f258d96797.jpg

Ugyebár hivatalosan is vége a nyárnak, itt az ősz, a vénasszonyok nyara, a szüret ideje és egy kicsit az elmúlás időszaka is. Változatos, színes és egészséges alapanyagok kis éléskamrája. Eljött a sütőtök, gesztenye, dió, szőlő és gombák ideje. De mielőtt úgy igazán belevetném magam ebbe a bőséges kavalkádba, visszaidézem itthon a nyár nagy slágereit egy gazdag grill estebéd keretein belül. Mivel az idő is kedvezett nekünk így kijelenthetem, hogy abszolút kihasználtunk ezt a vasárnap délutánt.

Na, lássuk csak, hol is kezdjem, nem bonyolítottam túl az ételeket, de viszont bőséges volt a választék, friss és egyszerű ám de kiadós. Bepácoltunk húsokat, tengeri herkentyűket, csináltunk többféle dipeket (mártogatós szószokat), salátákat, nyársakat, házi tortillát és eszméletlen finom ragacsos brownie-t sütöttünk. A cikk végére elég valószínű hogy megéheztek majd. Remélem a receptek valamelyike felkelti  az érdeklődéseteket és elégedettek lesztek velem úgy ahogy a kis családom a lakoma végén. Enjoy!

Füstös padlizsánkrém

Hozzávalók:

  • 3 db padlizsán
  • 1 fej lila hagyma
  • 5-6 gerezd fokhagyma (ízlés szerint)
  • 2-3 evőkanál majonéz vagy joghurt (én is-is használtam)
  • friss metélő hagyma, petrezselyem
  • só, bors
  • 2-3 ek. olíva olaj
  • friss citrom lé

Elkészítés:

A padlizsánok a grillen a parázs fölött 20 perc alatt puhára sültek (sütőben 200 fokon is körülbelül ennyi idő kell neki).  Mikor kihűlt kikapartam a belsejüket, majonézzel- joghurttal, apróra vágott lila hagymával, fokhagymával, olíva olajjal, ízlés szerint sóval, borssal jó alaposan leturmixolotam, persze ha valaki szeretni, darabosan is hagyhatja. Majd bele kevertem, egy pár csepp citromlevet és aprított metélőhagymát, petrezselymet. Nem fűszereztem agyon, hogy a padlizsán füstös aromája domináljon. Kihűtve tálaltam házi tortillával és zöldségekkel. Másnap  akár szendvicskrémnek is szuper.

A kedvenc avokádókrémem

Hozzávalók:

  • 3 db érett avokádó
  • 2 db paradicsom
  • 3-4 szál újhagyma
  • chili vagy zöldpaprika
  • 4-5 gerezd fokhagyma
  • kis csokor friss koriander
  • 2 db lime leve
  • 4-5 ek. olíva olaj
  • só, bors

Elkészítés:

Az avokádókat félbe vágtam, magokat eltávolítottam majd kikapartam a belsejüket, apróra vágott paradicsommal, paprikával, hagymával és fokhagymával leturmixoltam, ízlés szerint sóztam, borsoztam, bele facsartam a lime-ok levét és durvára vágott koriandert kevertem bele. Hidegen, tortillával tálaltam. Személy szerint én szinte mindenhez ezt eszem, megunhatatlan számomra. Két szelet pirítós között, sült bacon és lágytojás társágában, nyakon öntve tabascoval, egyszerűen verhetetlen. Van hogy csak egymagába eszem üresen, mit valami nasit.

 

 Köményes csicseriborsókrém

 Hozzávalók:

  • 1 konzerv előfőzött csicseriborsó
  • 1-2 szél újhagyma
  • 3 gerezd fokhagyma
  • pár szem édes koktél paradicsom
  • só, bors
  • 1 tk. egész kömény
  • friss menta, petrezselyem

Elkészítés:

Az utolsó pillanatba jutott eszembe hogy van itthon csicseriborsóm. Fogtam egy lábost az apróra vágott fokhagymást, hagymát és a paradicsomot megdinszteltem benne, ráborítottam levével együtt az előfőzött csicserit, kicsit összepároltam majd csomómentesre turmixoltam a köménymaggal. Sóztam borsoztam, kis citromlé bele és apróra vágott menta és petrezselyem. Ezt is tortillával tálaltam, de egy hamis humusznak is simán elmenne. A nagymamám imádta, pedig ha valaki, akkor Ő elég finnyás.

Vegyes seafood tál

Hozzávalók:

  • 0,5 kg garnélarák
  • 2 db pisztráng
  • 3 db tintahal
  • egy nagy fej fokhagyma
  • egy fej vöröshagyma
  • 3-4 db citrom
  • chili pehely, só, bors
  • pár szál rozmaring, petrezselyem
  • rengeteg olíva olaj

Elkészítés:

A garnélarákokat megmostam, megszárítottam, olíva olajas- zúzott fokhagymás pácba egy napig hagytam állni. A forró grillen hamar elkészült, 6-8 perc elég neki.

A pisztrángokat kizsigerelve vásároltam így konyhakészek voltak, alaposan megmostam majd a vágásba pár szál rozmaringágat, egy felkarikázott vöröshagymát és citromot helyeztem, előtte sóztam, borsoztam. Bőrét megkentem olíva olajjal és már mehetett is a grillre, ennek sem kellett több 10-12 percnél, félidőben megforgattam. A hal húsa akkor jó, ha omlós, viszont minél tovább sütjük, annál keményebb lesz. Ez viszont olyan lett amilyenek szerettem volna, a bőre is kellően ropogott, a tesóm pillanatok alatt bepuszilta mindkettőt, csak a hal "csontváza" maradt.

A tintahalakat először megmostam majd megpucoltam, a testeket meg kell tisztítani a nyálkás külsőtől, kézzel könnyen lehúzogatjuk. Aztán belenyúlunk, a testbe kihúzzuk a belet a csápokkal együtt és az úgy nevezett szépiacsontot is, ami egy hosszúkás műanyag pálcára emlékeztet. A csápos rész tetejéről levágjuk a szájszervet ami úgy néz ki, mint egy kis hegyes fog. Ezek után a testeket kettévágtam, éles késsel négyzethálósra irdaltam, csápokat egészben hagytam. Petrezselymes grillolajban pácoltam. A felaprított petrezselymet, az átpréselt fokhagymagerezdeket és a chili pelyhet összekevertem alaposan az olívaolajjal egy egész napig hagytam állni benne.

A tintahalakat a sütés vége fele tettem a grillre egy-két percig sütöttem mindkét oldalát, (kissé majd felkunkorodik), mikor kész lett sóztam, borsoztam, facsartam rá kis citrom levet is.

Apropó a citrom, félbe vágtam 2-3 darabot és rá dobtam a grillre, kissé megpuhult és karamellizálódott, isteni a halakhoz! Az össze tengeri herkentyűt egy nagy tányérra halmoztam és a sült citromokkal és különböző salátákkal tálaltam.

Insalata Caprese

Hozzávalók:

  • 4-5 db érett lucullus paradicsom és pár szem színes koktélparadicsom (ízben-színben is feldobja)
  • mennyiségben ugyanennyi mozzarella
  • oliva olaj
  • só, bors
  • friss bazsalikom

Elkészítés:

A paradicsomokat és a mozzarellát felszeleteltem, kicsit rusztikusabb darabokra, majd ízlésesen elrendeztem egy tálban az apróra tépkedett bazsalikom levelekkel együtt. Alaposan meglocsoltam olívaolajjal, sóztam, borsoztam. Tálalás előtt megszórtam még egy kis friss bazsalikommal, abból sosem elég. A kapribogyó vagy olívabogyó is jól illik még hozzá.

Ropogós csirkeszárnyak

A csirke szárnyakat megmostam és ketté osztottam 5-5 darabra. Kétféle pácot készítettem, egy ütős chilis-foghagymásat és egy ragacsos barbecue mázasat (amivel csaltam, mert Heinz BBQ szószt használtam, kicsit felturbózva). Fontos tudni hogy sem a pácot sem a grillezés előtt ne sózzuk meg a húst, mert nedvességet von el tőle és sütés közben kiszáradhat.

Hozzávalók:

  • 1 kg (10 db) bőrös csirkeszárny
  • Heinz BBQ szósz
  • egy fej foghagyma
  • 2 ek. nádcukor
  • 4 ek. paradicsompüré
  • 1 ek. mustár
  • 1 ek. balzsamecet
  • 1 lime leve
  • kis darab chili paprika (én vettem habanero paprikát, nagyon veszélyes!!)
  • bors
  • oliva olaj

 Elkészítés:

Chili-fokhagymás

A megtisztított fokhagymát összezúztam, hozzáadtam a mustárt, a paradicsompürét, a felaprított chilit és az olíva olajat végül ráfacsartam a lime levét és megborsoztam. (Egy viszonylag sűrű keveréket kell kapnunk) Ebbe a pácban forgattam bele jó alaposan a csirkeszárnyak egyik felét és bő két napig hagytam benne állni. 

BBQ

A gyors barbecue páchoz a zúzott fokhagymát, a paradicsom pürét, a nádcukrot és a balzsamecetet már a kész Heinz BBQ szósszal összekevertem, majd a csirkeszárnyakat bele helyeztem, ezt az egyveleget is szintén két napig hagytam pácolódni. A grillen durván 30 perc alatt elkészültek, a csont miatt kell nekik viszonylag sok idő, sütés közben forgattam és kenegettem a  megmaradt páccal hogy mind két oldalára jól rásüljön. Frissen-forrón az igazi.

Annak aki szívesebben készítené el inkább maga a BBQ szószt, itt a receptem:

Hozzávalók:

  • 3-4 gerezd fokhagyma
  • 1 fej vöröshagyma
  • 2 ek. nádcukor
  • 2 ek. Worcestershire szósz
  • 2 ek. mustár
  • 2 ek. ketchup
  • 3 ek. paradicsompüré
  • 2 tk. balzsamecet
  • 1 tk. chilipor
  • 1 tk. őrölt fehérbors
  • só ízlés szerint
  • olaj

Elkészítés:

A hagymákat lereszeljük. A cukrot kevés olajon megkaramellizáljuk. Mehet rá a hagyma, pár percig pirítjuk majd hozzáadjuk a többi hozzávalót is ( a fokhagymát összezúzva), és kis lángon sűrűn kevergetve körülbelül 1 órát főzzük.

Tzatziki, a grill partik nélkülözhetetlen salátája

Hozzávalók:

  • 1 nagy pohár görög joghurt
  • 3 db kígyóuborka
  •  4-5 gerezd zúzott fokhagyma
  • olívaolaj
  • bors
  • pár csepp citromlé
  • friss menta

Elkészítés:

Az uborkát durvára reszeltem, megsóztam, lecsepegtettem. A joghurtot összekevertem az uborkával és a fokhagymával, hozzáadtam a durvára vágott mentát és a citromlevet (nem muszáj bele). Sóztam, borsoztam ízlés szerint, tálaláskor megszórtam egy kis mentával és újhagymával.

 A DESSZERT

Három féle brownie, egy tepsibe (Oreos kekszes, málnás, dupla csokis)

Hozzávalók:

  • 300g jó minőségű étcsokoládé (70%)
  • 4 db egész tojás
  • 120g tönköly liszt vagy zabliszt
  • 100g laktózmentes vaj (Mizo)
  • 300g barna cukor vagy nyírfacukor
  • 1 tk. vanília aroma
  • 100g fagyasztott málna
  • 6 db Oreo keksz


Elkészítés:

A sütőt előmelegítettem 180 fokra. A csokoládét a vajjal vízgőz felett megolvasztottam. A tojásokat habosra kikevertem a cukorral és a vanília aromával, ezután beleszitáltam a lisztet, majd a csokoládét is beleöntöttem a tojásos-lisztes keverékbe. Csomómentesre összekevertem, majd sütőpapírral kibélelt tepsibe öntöttem. A három féle feltétet az Oreo kekszet több darabra törtem, a fagyasztott málnát kiengedtem és kicsit összepürésítettem, illetve még 50 dkg csokit durvára törtem. A tésztát képzeletben három egyenlő részre osztottam és úgy nyomkodtam bele a feltéteket. 180 fokon 25-30 percig sütöttem. Nem szabad tovább, mert akkor túlsül és nem lesz elég ragacsos az állaga. Érdemes megvárni, míg kihűl, Én vanília fagyival, és friss málnával tálaltam. Hatalmas sikere volt!

 A felsoroltak mellett még jó pár dolgot készítettünk, amik igazából csak rögtönzött alkotások. Úgy mit a friss saláta (inkább kesernyésebb fajták keveréke: endívia, rukkola, lollo, radicchio) asztalt paradicsommal, kapribogyóval, pirított magvakkal és klasszikus vinegrettel, roston sült húsokhoz kifejezetten ajánlom. Készítettem házi tortillát teljes kiőrlésű lisztből,(a mártogatósokhoz) ami sokkal frissebb és finomabb, mint a bolti változata és nem utolsó sorba olcsóbb és egyszerűbb is az elkészítése. Nyársra húztunk császárszalonnát, csípős kolbászt, kenyér szalonnát, jó sok lilahagymával illetve borsos-mustáros sült tarja és vajas sült kukorica is került az asztalra. Azt hiszem ezzel a lakomával egy kisebb méretű hadsereg is jól lakhatott volna, de ezt a mennyiséget az én sokkal szerényebb létszámú családom is képes volt elpusztítani. Remélem tetszenek a tudom nem túl bonyolult, de annál finomabb receptek és kedvet kaptok egy kis főzőcskéhez! 

Nemsokára jelentkezem, addig is egyetek sokat, finomat!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://9046.blog.hu/api/trackback/id/tr137785362

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása